Museum Debat

08 juni 2020
Einde:  17 juni 2020
Genre:  Educatie
Museum De Lakenhal
Oude Singel 32
2312 RA Leiden
Hortus botanicus Leiden
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Erfgoed Leiden en omstreken
Boisotkade 2A
2311 PZ Leiden

Leerlingen die debatteren in het museum. Wat moeten leerlingen daarvoor kunnen? Hoe begeleid je dat als docent? Welke vaardigheden en kennis heb je dan als docent nodig? Waarom in de Leidse Musea? 

***********

Op 8 juni 2020 jl werd het Debat in Erfgoed met 14-17-jarige leerlingen uit het voortgezet onderwijs uit Leiden gehouden. Deelnemende scholen: Stedelijk Gymnasium, Bonaventuracollege Mariënpoelstraat, het Rijnlands Lyceum.

Leerlingen van klas 1 tot met 5 en van drie verschillende scholen debatteerden over de stelling: 'Het verhaal van de Mayflower hoort niet in het Nederlandse geschiedenisonderwijs.' De leerlingen deden, met behulp van Museum Volkenkunde, Museum de Lakenhal en Erfgoed Leiden, onderzoek naar de perspectieven die een rol spelen in dit verhaal:

- Het tolerante Nederland dat vluchtelingen opving

- De pilgrims die zich met hun idealen gingen vestigen in een nieuw land

- De Native Americans die verstoord werden in hun leven met Moeder Natuur

Vervolgens vormden ze zich een mening die ze scherpten in een debat dat online gevoerd werd. Het debat zette aan tot verder denken. Voor- en tegenpleiters hadden namelijk zeer goede argumenten.

Het ging in het debat niet om de competitie, maar om samen leren: leerlingen, leraren, museummedewerkers en publiek.

*********

Wiens verhaal vertelt een Museum? Musea zijn plaatsen van gedeelde autoriteit en openbaar debat. Vaak worden allerlei meningen gegeven, zonder bewijs aan te dragen, om een ander de baas te kunnen zijn. Maar wie is ‘De Ander’? Welk verhaal vertelt hij of zij? Welke vaardigheden heb je nodig wanneer je echt luistert naar elkaar? Onze Leidse musea geven ruimte aan leerlingen om hun gedachten over geschiedenis en ethische kwesties in een nieuw kader te bekijken, vanuit meerdere perspectieven. Dit reflectieve debat kan hun blik op de wereld verruimen en verrijken.

In juni 2020 organiseert het Leids Mayflower400 Museum Debat voor kinderen van 10 – 18 jaar. Vanuit De Leidse aanpak werken Nederlandse, Engelse en Amerikaanse lagere en middelbare scholen samen met de musea aan een gezamenlijke doorlopende leerlijn debatteren.

In 2020 vormen scholen studententeams om te discussiëren over de gevolgen van de reis van de Pilgrims in relatie tot het inclusieve verhaal van de Native Nations. Gezamenlijk doel: onze Leidse jeugd het inclusieve verhaal aan elkaar te laten vertellen voor een gedeelde toekomst. 

In jaarlijks terugkerende debat ‘Leids Kwartiertje in het Museum’ gaan leerlingen van verschillende leeftijden en van verschillende Leidse en Interantionale scholen PO-VO-HO met elkaar in debat in de Leidse Musea. Ook meedoen?
Klik op deze link: https://www.challenges-leiden.eu/contact 

Leerkrachten PO en docenten VO van verschillende Leidse scholen werken daarbij samen bij het plaatsen van dit evenement in een samenhangend curriculum binnen de kaders van een doorlopende leerlijn ‘Competentie Leren Argumenteren’ in burgerschapsonderwijs over onderwerpen zoals sociale integratie, diversiteit, natuur en milieu. 

De debatten vinden de volgende data plaats:

Ma 8/6 - 16.00-18.00 uur: Leiden400 Debat in Erfgoed Leiden en omstreken
Voortgezet onderwijs - Nederlandstalig
Leeftijden 14-17 (voorbereiden: ma 17/2/20 16-18). 

Woe 10/6 - 15.00 - 17.00 uur: Leiden400 Debat in de Hortus botanicus 
Primair onderwijs en Voortgezet onderwijs
Leeftijden 10-14 (voorbereiden ma 17/2/20 16-18) 

Woe 17/6 - 16.00 - 18.00 uur: Leiden400 Debat in Museum De Lakenhal 
Voortgezet onderwijs - Tweetalig onderwijs
Leeftijden 14-17. 
This debate is in English in Museum The Lakenhal with the assistance of the Pilgrim Museum. 
Students from International schools in The Netherlands, and schools from abroad participate in this event.
Debate is held within the themes of Leiden400. 

Klik HIER voor meer informatie over het museumdebat.
Klik HIER voor meer informatie over de thematiek die behandeld wordt.